13 érdekes tény a kerékpárról

1. 1840 –es években a skót Kirkpatrick Macmillan műhelyében elkészült a világ első, taposókkal felszerelt futógépe. Az első kereket rudak forgatták, mint a gőzmozdony esetében.

2. 1868-ban mutatták be a 80 kg súlyú „Boneshaker” kerékpárt, aminek a váza vasból, a kereke pedig fából készült.

3. A lánckerék meghajtás feltalálása előtt a fogantyúk és pedálok is az első keréken voltak, aminek az átmérője elérhette a 163 cm-t is.

Kép forrása: http://www.behance.net/gallery/Evolution-of-the-Bicycle-%28Pictograms%29/3342791)

4. A leghosszabb tandem bicikli 35 személyes és 20 méter hosszú volt.

5. A sebességrekordot sokáig az amerikai John Howard tartotta 245 km/órával, amit egy speciálisan erre a célra kifejlesztett autó szélárnyékában száguldva sikerült elérnie. Mígnem aztán a holland Fred Rompelberg 268,831 km/órás örült tempójával átvette a vezetést.

(http://wielersport.slogblog.nl/archives/1/201010)

6. Több mint 1 milliárd kerékpár van világszerte, ez több mint a duplája az autók számának. Évente 50-100 millió új bicikli készül.

7. Egy autó parkolóhelyére 15 bicikli elfér.

8. A bringázók 25%-a az otthona 2 km-es körzetében biciklizik, 50%-uk 5 km alatt. És 90%-uk 15 km-nél kevesebbet tesz meg naponta.

9. Napi 3 óra, vagy 30 km kerékpározás felére csökkenti a szívbetegségek és az agyvérzés kockázatát.

10. Egy amerikai 100 utazásból átlagosan egyszer megy bringával, míg egy holland esetében ez a szám 30. Ha az amerikaiak az utazásaik legalább 2%-hoz biciklit használnának akkor 3,5 milliárd liter benzint tudnának megspórolni évente.

11. Ha a biciklit választjuk az autónk helyett, akkor napi 16 km utazás esetén kb. 3000 Ft-ot tudunk megtakarítani, 5 kg-mal csökkentjük a szén-dioxid kibocsátást, és 360 extra kalóriát égetünk el.

(http://www.dietsinreview.com/diet_column/06/conservatives-found-another-thing-to-hate-bike-shares/)

12. A kerékpár éves fenntartási költsége 20-szor kevesebb, mint egy gépkocsié.

13. A tanulmányok szerint, ha megtriplázzuk az utakon közlekedő kerékpárosok számát, az felére csökkenti az autós kontra biciklis balesetek számát. Szóval minél többen bringázunk, annál biztonságosabb lesz a közlekedés.

(fordítás: comingthru.com/2010/07/15-fun-facts-about-bicycles)