Mi is az a via ferrata?

(A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából) A via ferrata (szószerint fordítva az olaszból: vas út; magyarul: vasalt út; németül: Klettersteig) olyan hegyi út, amelyen előzetesen felszerelt létrák, lépcsők, hidak és fémkábelek segítik az előrehaladást (a kiépítetlen részek csupán képzett sziklamászók számára elérhetőek). A via ferrata túrázás is némi gyakorlatot, fizikai állóképességet és megfelelő felszerelést igényel. Mivel ezek az utak gyakran nagy magasságokban vezetnek, a tériszony leküzdése az ilyen jellegű túrák elengedhetetlen része. A via ferrata útvonalaknál az “A” jelzésűek a legkönnyebben teljesíthetőek, míg az “F” betűvel jelzetteket kizárólag profi mászóknak ajánlják. A Via Ferrata története Sokak szerint a via ferrata az első világháború idejéből származik, amikor is az Osztrák-Magyar Monarchia és Olaszország között Tirolban hegyi háború zajlott, és a katonák számára több ilyen útvonalat is kiépítettek, a biztonságuk és a megfigyelőhelyek gyorsabb elérése érdekében. De valójában a története jóval korábbi időkre vezethető vissza. Az első klettersteig megépítése már 1843-ban elkezdődött Friedrich Simony vezetésével a Dachstein-en. Köveket, vas csapokat, horgokat, faragott lépéseket és kötelet használtak az útvonal kiépítéséhez. Manapság már a modern igények figyelembevételével profi hegymászók építik ki ezeket az utakat úgy, hogy azok nehézségi fokától függően, akár már egy átlag túrázó is részese lehessen a magashegyi túrázás egyedülálló természeti szépségeinek. Vannak olyan utak is, amelyek felépítésüket tekintve igyekszenek kalandpark jellegű, változatos, élménydús kikapcsolódást biztosítani. Ugyanis a turizmus is felfedezte magának ezt a sportot, így sok helyen építenek ki via ferrata pályákat a környék turisztikai vonzerejének növelése céljából. Felszerelés Mint minden hasonló jellegű extrém sportnál, a via ferrata útvonalak megmászásakor is fontos szerep jut a jó minőségű felszerelésnek. Egy esetleges zuhanás esetén kritikus tényező, hogy a felszerelés valóban maradéktalanul betöltse szerepét és így megóvja a hegymászót a komoly sérüléstől vagy akár a haláltól. A felszerelés bizonyos részei a hagyományos sziklamászásban is megtalálhatóak, de vannak olyan elemek is, amely a via ferrata mászások kellékei. Elsődleges felszerelés Az alábbi felszerelések nélkülözhetetlenek egy via ferrata megmászásához. Beülő: a sziklamászásnál használt beülő alapfelszerelés. Amennyiben hátizsákkal túrázunk, ésszerű kiegészítés a mellbekötő heveder. Zuhanáskor a háton lévő súly esetleges gerincsérüléshez is vezethet, amitől az említett mellbekötő megóvhat. Sisak (Y-szíjas): a fej védelmét szolgálja az aláhulló kövektől, ezért viselése már a sziklafal alatt állva, a mászás megkezdése előtt is komolyan ajánlott. Jó szolgálatot tehet nem csak zuhanás esetén, hanem akár egy rossz mozdulatkor, mikor a fejünket a sziklába vernénk. Y-szíjas változata megakadályozhatja, hogy egy zuhanás során bekövetkezett erős rántáskor a sisak leessen a hegymászó fejéről. Zuhanásgátló felszerelés: a via ferrata utak felszerelésének speciális és egyik legfontosabb része. A szakboltokban egyben, fékkel és dupla kantárral együtt megvásárolható felszerelés célja a zuhanás során fellépő erőtényezők csillapítása, a zuhanó test fékezése és a rántás erejének enyhítése. A klasszikus sziklamászás során a...

További információk

Érdekességek a Garda-tóról

A Garda-tó (olaszul Lago di Garda) Olaszország legnagyobb tava.  A tó a negyedik jégkorszakban, 1.5 millió évvel ezelőtt képződött.  Az egyik legnépszerűbb úticélnak számít Észak-Olaszországban, köszönhetően a kellemes klímának, a mediterrán flórának és a környékén elhelyezkedő festői városoknak.  Az Alpok és a Pó-síkság között, Trentino-Alto Adige, Lombardia és Veneto régiók határán fekszik. Egy kis statisztika A tó 65 méterrel a tengerszint felett helyezkedik el, és parthossza 145 km, ebből több mint 45 km szabadstrand. Területe 370 km2, hossza 54 km, szélessége a legkeskenyebb ponton 3km, a legszélesebben pedig 18 km.  Átlag mélysége: 136 m, legmélyebb pontja pedig  346 m. Összesen 5 kis sziget található a tavon, a legnagyobb közülük az “Isola di Garda”, vagyis Garda-sziget.   A Garda-sziget (http://www.online-news.it/wp-content/uploads/2014/03/isola-gardqa.jpg) Három érdekes történet Zene:  A Garda-tó a szülőhelye az egyik klasszikus hangszerünknek, még pedig a hegedűnek. Úgy tartják ugyanis, hogy a Garda-tó partján fekvő Salo városában, 1540-ben született Gasparo De Salo találta ki a hegedűt, és alkotta meg a hangszert a ma is ismert formájában.   Gasparo di Salo szobra (http://en.wikipedia.org/wiki/Sal%C3%B2) Orvoslás:  A tó nyugati partján fekvő Limone városka egy 1979-es orvosi felfedezéssel beírta magát az orvostudomány történetébe. Egy tanulmány ugyanis kimutatta, hogy a helyi lakosok vérében egy egyedi fehérje található, az úgynevezett apolipoprotein A-1, ami rendkívül hatásos az érelmeszesedés és az infarktus kialakulásával szemben. Ezzel a felfedezéssel vált Limone városa jól ismertté az orvosi világban.  Sok tudós orvosnak adott reményt a szívbetegségekkel szembeni harcban.   (http://www.lagodigardamagazine.com/curiosita-limone-lago-garda.aspx) Romantika:  Catullus Veronában született i.e. 84-ben.  Viszonyba keveredett egy férjes asszonnyal, megszállottan szerelmes volt belé. Miután az asszony szakított vele, megszakadt a szerelmes férfi szíve, és harmincas évei elején elhunyt. Rövid élete során versekbe foglalta az érzéseit, és azt állította hogy ő találta fel a szerelmes vers műfaját. Sirmione városában egy impozáns római villát és egy fürdőt is elneveztek a híres költőről.   Grotte di Catullo (http://itineraribrescia.it/cultura/le-grotte-di-catullo-sirmione/) (fordítás:...

További információk

13 érdekes tény a kerékpárról

1. 1840 –es években a skót Kirkpatrick Macmillan műhelyében elkészült a világ első, taposókkal felszerelt futógépe. Az első kereket rudak forgatták, mint a gőzmozdony esetében. 2. 1868-ban mutatták be a 80 kg súlyú „Boneshaker” kerékpárt, aminek a váza vasból, a kereke pedig fából készült. 3. A lánckerék meghajtás feltalálása előtt a fogantyúk és pedálok is az első keréken voltak, aminek az átmérője elérhette a 163 cm-t is. Kép forrása: http://www.behance.net/gallery/Evolution-of-the-Bicycle-%28Pictograms%29/3342791) 4. A leghosszabb tandem bicikli 35 személyes és 20 méter hosszú volt. 5. A sebességrekordot sokáig az amerikai John Howard tartotta 245 km/órával, amit egy speciálisan erre a célra kifejlesztett autó szélárnyékában száguldva sikerült elérnie. Mígnem aztán a holland Fred Rompelberg 268,831 km/órás örült tempójával átvette a vezetést. (http://wielersport.slogblog.nl/archives/1/201010) 6. Több mint 1 milliárd kerékpár van világszerte, ez több mint a duplája az autók számának. Évente 50-100 millió új bicikli készül. 7. Egy autó parkolóhelyére 15 bicikli elfér. 8. A bringázók 25%-a az otthona 2 km-es körzetében biciklizik, 50%-uk 5 km alatt. És 90%-uk 15 km-nél kevesebbet tesz meg naponta. 9. Napi 3 óra, vagy 30 km kerékpározás felére csökkenti a szívbetegségek és az agyvérzés kockázatát. 10. Egy amerikai 100 utazásból átlagosan egyszer megy bringával, míg egy holland esetében ez a szám 30. Ha az amerikaiak az utazásaik legalább 2%-hoz biciklit használnának akkor 3,5 milliárd liter benzint tudnának megspórolni évente. 11. Ha a biciklit választjuk az autónk helyett, akkor napi 16 km utazás esetén kb. 3000 Ft-ot tudunk megtakarítani, 5 kg-mal csökkentjük a szén-dioxid kibocsátást, és 360 extra kalóriát égetünk el. (http://www.dietsinreview.com/diet_column/06/conservatives-found-another-thing-to-hate-bike-shares/) 12. A kerékpár éves fenntartási költsége 20-szor kevesebb, mint egy gépkocsié. 13. A tanulmányok szerint, ha megtriplázzuk az utakon közlekedő kerékpárosok számát, az felére csökkenti az autós kontra biciklis balesetek számát. Szóval minél többen bringázunk, annál biztonságosabb lesz a közlekedés. (fordítás:...

További információk

Mi is az a Gore-tex® anyag?

A Gore-tex® anyag bevezetése alapjaiban változtatta meg a csúcsminőségű külső ruházatokkal szemben támasztott elvárásokat. Különböző felhasználású anyagai máig a legmagasabb minőségi színvonal standardjának számítanak. A Gore-tex® membrán különleges vízlepergető tulajdonságokkal bír, tartósan vízálló, emellett biztosítja a pára bőrfelületről való elvezetését, ezáltal támogatva testünk természetes hőszabályzó folyamatait intenzív testmozgás esetén is, valamint meggátolja a hideg szél átfújását, minden körülmények közt megfelelő hőmérsékleten tartva testünket. A könnyű tapintású, három vagy négy rétegű anyagokat leggyakrabban szabadtéri sportok felső ruházatainál alkalmazzák, mert tartósan vízállóak, teljesen szélállóak és kitűnő lélegző képességűek. Ezt a kiváló anyagot még számos területen használják, mint a hegymászók, kerékpárosok, katonák részére kifejlesztett különleges termékek esetén. Felhasználják felsőruházatban, kesztyűkben, cipőkben egyaránt – olyan helyeken ahol vízhatlanságra van szükség, de a ruhadarab lélegző képessége is fontos szempont. A Gore-tex® rövid története 1958-ban egy amerikai házaspár Wilbert L. Gore és felesége felfedezte egy különleges molekulában, a politetraflouretilénben (PTFE) rejlő lehetőségeket. Az anyag ismertebb neve a teflon. Ekkor még alapvetően elektromos kábelek szigetelőanyagaként alkalmazták, többek között az amerikai űrkutatás is a megrendelők között volt. 1969-ben Gore fia felfedezte, hogy a PTFE meghatározott körülmények között erős, lyukacsos szerkezetű membránná alakítható. Ezzel egy új anyag gyártási technikája született meg, amelynek különleges tulajdonságai alkalmazási lehetőségek egész sorát rejtette magában. Az anyagot GORE-TEX® néven szabadalmaztatták és Bob Gore 1971-ben céget alapított az új anyag gyártására. A Gore cég anyagait azóta számos iparág, többek között az űrkutatás, a hadipar, az elektrotechnika, a gépgyártás, a vegyipar és a telekommunikáció is alkalmazza. A nagyközönség számára a legismertebb produktumai mégis a nagyteljesítményű high-tech textíliák. Ezen a területen a vállalat azzal a felfedezésével kezdte meg működését, hogy egy felsőruházat egyszerre vízálló és lélegző is lehet. A GORE-TEX® szövet bevezetése előtt a vízálló öltözetek gyakran túl nehezek és kényelmetlenek voltak. Ruházati alkalmazások A Gore cég szabadalmaztatott membrán technológiája azóta alapjaiban változtatta meg a funkcionális felsőruhákkal szemben támasztott követelményeket. A GORE-TEX® anyag elsődleges célja, hogy áthatolhatatlan gátat képezzen a víz és a szél behatolása ellen, megőrizve az anyag „lélegzését”. Ezek a szövetek tartósan vízállók, szélállók és lélegzők, hogy viselésük egész nap kényelmes legyen, még mostoha időjárási viszonyok között is. A Gore-tex® szövet felépítése Tartós vízállóság A GORE-TEX® membrán nemcsak vízlepergető, de tartósan vízálló is, így az eső nem szivároghat át rajta a ruha belsejébe. Az anyag minden négyzetcentimétere 1,4 milliárd lyukacskát tartalmaz. Egy vízcsepp ezeknél a lyukaknál kb. 20 ezerszer nagyobb, így nem tud átszivárogni azokon. Lélegző képesség Minél aktívabbak vagyunk, testünk annál több meleget és nedvességet bocsát ki magából. Aktív, megerőltető testmozgás, hegyi túrázás, futás, síelés esetén szervezetünk óránkénti vízkibocsátása meghaladhatja az 1 litert is. Ennek a nedvességnek gyorsan el kell párolognia, csak így tudjuk a túlmelegedéstől vagy a kihűléstől megvédeni magunkat. A GORE-TEX®...

További információk

Miért is szeretünk túrázni?

(Kép forrása: http://www.alpineinterface.com/alpsslovenia/) Mert jó kint lenni a szabadban: Mindannyian túl sok időt töltünk számítógépek előtt, illetve mesterséges megvilágítás mellett. Így néha egyszerűen csak remek érzés a napfényben sütkérezni, beszívni a természet friss illatát, és az ülőmunkához szokott testünket egy kicsit megmozgatni. Mert a természet szép: A túrázás talán az egyik legjobb módja, hogy élvezzük a természet szépségeit. Egy séta a zöldellő környezetben, megcsodálva a csörgedező patakok vizét és a csobogó vízeséseket, garantáltan segít megfeledkezni a hétköznapok problémáiról. Mert segít kikapcsolni: A túrázás remek lehetőséget biztosít az aktív pihenésre. Ilyenkor a zajos és stresszes mindennapokból kiszakadva feltöltődhetünk a természet energiáival. Mert egészséges: A túrázásnak számos pozitív egészségügyi hatása van. Csökkenti a magas vérnyomást, a szívbetegségek előfordulását, és lassítja az öregedés folyamatát. A mentális egészségre is remek hatással van, hiszen ​​jótékonyan segít feloldani a stressz és a szorongás tüneteit. Mert remek sport: Egész testet átmozgató sporttevékenység a friss levegőn. Kell ennél jobb? Mert egyszerű: Kezdőként is nyugodtan belevághatunk egy könnyű gyaloglásba egy szép, dimbes-dombos tájon. Ahogy pedig az állóképességünk erősödik, bevállalhatunk nehezebb útvonalakat is, amelyek teljesítése aztán nagyobb sikerélményt biztosít. Mert nincs szükség különleges felszerelésre: Hobbi szinten nem kell drága felszerelésre költeni. Elég egy kényelmes túracipő, egy könnyű hátizsák és irány a természet! Mert bármely korosztálynak remek kikapcsolódás: Mivel a túra hossza és erőssége megválasztható, ezért bárki megtalálhatja benne az örömöt és kikapcsolódást, életkortól függetlenül. Mert együtt lenni jó: A túrázás egy nagyszerű módja annak, hogy a családdal, barátokkal jó hangulatban töltsük a...

További információk
3 / 41234
Készítette: Purple Online Media Kft. - Webfejlesztés, intergrált marketing stratégia, SEO/SEM/SMO, grafikai tervezés

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close