Kerékpár karbantartás tavasszal

Végre itt a tavasz, újra előkerülhetnek a kerékpárok a garázsból. A biztonságos tekerés érdekében az első használat előtt érdemes az alábbi karbantartási munkálatokat elvégezni.

Gumik: Ha a külső repedezni kezdett, vagy lekopott már róla a mintázat, akkor biztonságunk érdekében cseréljük le őket. Ha a belső egy hétnél kevesebb ideig őrzi a nyomást, az arra utalhat, hogy lassú defekt van benne, vagy egyszerűen csak elöregedett az anyaga. Érdemes ezek helyett is újat beszerezni.

Guminyomás: A puha gumi balesetveszélyes, mert nehezebben irányítható, és könnyebben kap defektet. A túl kemény guminak is van hátránya: könnyebben megcsúszik az úton és kényelmetlenebb, mert  keményebben átadja az út egyenetlenségeit. A megfelelő guminyomás beállításához figyelembe kell venni a gumi szélességét, a bringás testsúlyát és a tekerési stílusát. Aki gyorsabban akar haladni aszfalton, annak érdemes keményebbre fújni a gumit. Terepen, csúszós útviszonyok között pedig kicsit alacsonyabb nyomást használjunk.

Kép forrása: (http://commuteorlando.com/wordpress/2010/09/08/bicycle-maintenance-clinic-at-retro-city/)

Fék: Fontos, hogy a fékpofák ne legyenek túlságosan elkopva, mert így csökken a fékezés hatékonysága, illetve komoly kárt okozhat, ha a fém a fémen darálódik. A kopást úgy tudjuk ellenőrizni, hogy a fékpofán általában van egy jelzés, hogy meddig szabad használni, ha ezt elérte, cseréljük ki. Figyeljünk arra is, hogy a fékpofák összehúzott állapotban merőlegesen álljanak a felnire, és hogy fékezéskor a két fékpofa egyszerre érje a felnit.

Felni: a felni állapotát is ellenőrizzük, nincs-e benne „ütés” (amikor a felni minden körülforduláskor hozzáér a fékpofához). Erre mondjuk, hogy „nyolcas van a kerékben”, ami a küllők deformációjából, meglazulásából fakad. Tapasztaltabb bringások ilyenkor tudják, hogy melyik küllőt hogyan kell meghúzni, de azért érdemes inkább szakemberhez fordulni.

Küllő: A küllő feszességét mindenképpen ellenőrizzük, így ha valamelyik küllő túl feszes, vagy laza, esetleg hiányzik, akkor a problémát orvosolni tudjuk.

Lánc: A lánc ápolásának legelső lépése az olajozás. Olajozás előtt mindenképp töröljük viszonylag tisztára a láncot és a forgó alkatrészeket, majd tegyünk pár csepp olajat a láncra annak folyamatos forgatása mellett. A bringára bringás olaj való, ez egyrészt nem pereg ki olyan könnyen, másrészt nem ragacsos. Második lépésben érdemes a lánc nyúlását is ellenőrizni, a megnyúlt lánc ugyanis koptatja a fogaskerekeket, és balesetveszélyes is, hiszen leeshet.  Elől kapcsoljunk a legnagyobb fokozatba, hátul pedig a legkisebbre. Elől rögzítsük a láncot a két középső ujjunkkal, majd a mutató és a hüvelykujjunk segítségével húzzuk meg a láncot. Ha elmozdul, akkor meg van lazulva, és cserélni kell.

Kép forrása: (http://www.londoncyclist.co.uk/bike-maintenance-diy-or-get-someone-else-to-do-it-for-you/)

Váltó: Időnként bőségesen olajozzuk be a váltó csuklópontjait. A váltó pontosságát azonban nem csak a váltó, hanem a lánc olajozása is befolyásolja.  Bármilyen furcsaságot tapasztalunk a működésében érdemes szakemberhez fordulni.

Nyereg, kormány: A nyereg és a kormány helyes beállításával elkerülhetjük, hogy a kerékpározás esetleg gerinc-, hát- és térdfájdalmat okozzon. A nyeregcsövet annyira kell kihúzni, hogy a pedál alsó helyzetében nyújtva legyen a lábunk, de még ne kelljen oldalra billenni a tekeréshez.  A kormány pedig olyan magasságban legyen, hogy egyenes derékkal, kényelmesen tudjuk fogni. Ez általában a nyereg magasságával egyezik meg.

Kötelező kerékpár tartozékok

  • Fehér vagy borostyánsárga színű első lámpa
  • Vörös színű hátsó lámpa
  • Vörös színű hátsó prizma
  • Két, egymástól független fék
  • Csengő
  • Borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken

 

Jó bringázást mindenkinek!